donderdag 19 november 2015

30 dagen - Bert Bergs

30 dagen is het vierde boek waarin Marc Akcein en rechercheur Frans de Nolf de hoofdrol spelen. Het is niet noodzakelijk de andere boeken eerst te lezen. Er wordt slechts zijdelings teruggekeken naar de vorige boeken en dit boek bevat ook geen spoilers die met de andere boeken daardoor minder aantrekkelijk zal maken.

Het boek start met een virtueel gesprek tussen de auteur, Marc Ackein en Frans de Nolf. Het is wel een leuk stukje geworden, waarbij De Nolf jaloers is op Marc, omdat hij wel buitenlandse reisjes mag maken van de auteur, Bert Bergs. Het wordt uiteindelijk op een akkoordje gegooid, waarbij Marc aangeeft wel graag weer eens een vriendin te willen hebben.

Onderzoeksjournalist Marc Ackein wordt door Tom Serruys benaderd, omdat Serruys een brief ontvangen heeft waarin hij met de dood bedreigd wordt. Serruys zou nog 30 dagen hebben. Marc weet op dat moment nog niet dat er meer mensen in een bepaalde kring dezelfde brief ontvangen hebben of nog zullen ontvangen. De eerste dode is dan inmiddels ook al gevallen. Marc mag er van Serruys met niemand over spreken. In eerste instantie doet hij dat ook niet, maar omdat hij twijfelt aan de veiligheid van de man laat hij Serruys’ naam toch vallen tegenover het team van Frans de Nolf.
Marc vindt uiteindelijk een aanknopingspunt om zijn onderzoek te starten. Lukt het hem in de 30 dagen die hij heeft om Serruys tegen zijn potentiële moordenaar(s) te beschermen?

Het boek leest lekker weg. Alleen nu en dan mag de schrijver graag met een paar moeilijkere woorden strooien. Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen hierdoor het boek aan kant kunnen gaan leggen. De zinsbouw is juist niet super ingewikkeld, dus eigenlijk vormt dat ook een zekere discrepantie.

Het verhaal is bij lange na niet zo complex als Bergs’ vorige boek, Het Pi-algoritme. Het staat daarmee zelfs in schril contrast. Er worden weinig zijpaadjes bewandeld en het slot is nog enigszins open. Erg jammer. Bergs heeft meer in zijn mars. Vorige keer gaf ik ook al aan dat het werk van Bergs een goede uitgever verdiende. Daar sta ik nog steeds achter. Bij dit boek was het dan misschien een beetje meer geworden daar waar het nodig was. Dus ik zou zeggen, meneer Bergs zoek even rustig een goede uitgever.

Ik denk dat dit boek goed in de smaak zal vallen bij de liefhebbers van een Baantjerboek.

Van mij krijgt 30 dagen 3 sterren. Ik heb er van genoten, maar er was naar mijn idee meer uit het verhaal te halen geweest.

Renée Snijder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten